Jak vybrat kolo?

Horská kola

Je konstruováno pro jízdu v přírodě a těžkém terénu (bláto, kamery, kořeny). Díky novým lehkým materiálům však horská kola jedou velice dobře i po silnici. Dle předpokládaného zatížení je třeba vybírat vhodnou cenovou kategorii kola. Pro jízdu v lehčím terénu bohatě postačí modely s nižší výbavou, naopak pro těžší terén a pravidelné zatížení je vhodné pořídit kolo ze středních a vyšších kategorií, které poskytují lepší odolnost a funkčnost komponentů včetně odpružení a sportovně laděné jízdní vlastnosti rámů.

29" horské kolo

Jednoznačnými přednostmi 29" kol jsou lepší setrvačnost (po rovinách a ve zvlněném terénu), lepší průchodnost těžkým terénem (menší nájezdový úhel na překážku), pohodlnější jízda v rozbitém terénu a větší styčná plocha s povrchem. Naopak nevýhodou je vyšší hmotnost. Tato kola jsou doporučována pro postavy od 170 cm.

27,5" horské kolo

Uplatnění těchto horských kol je pro nižší postavy (do 180 cm) a především pro dámská horská a celoodpružená kola a to hlavně díky lepší ovladatelnosti a nižší hmotnosti.

26" horské kolo

Horská kola s průměrem kol 26" jsou stále velmi oblíbenou kategorií kol, určené pro jízdu v terénu, po zpevněných i nezpevněných cestách. Díky velice příznivé ceně je tato katerorie horských kol vhodná zejména pro začátečníky nebo juniory.

 

Celoodpružená kola

Je třeba dělit dle výšky zdvihů a průměrů kol, které zásadním způsobem ovlivňují vlastnosti kola.

100-120 mm – lehká sportovní kola, která se efektivitou jízdy blíží pevným rámům. Jak zadní tlumič, tak přední vidlice se dají zcela zablokovat, čímž se eliminují ztráty výkonu v nežádoucím „pohupování“ a při odemknutí tlumičů je kolo velmi pohodlné v těžkém terénu.

140-160 mm - stále populárnější enduro kola, na kterých se dá velmi obstojně vyjet každé náročné stoupání, ale to pravé nastává v těch nejtěžších sjezdech.

160 mm a více - sjezdová kola

 

Krosová kola

Jsou určena pro jízdu po silnici a v lehkém terénu. Tato kola poskytují oblíbený kompromis mezi rychlostí silničních kol a odolností horských kol. Nejlépe vám poslouží na cyklostezkách, polních cestách, při víkendových vyjížďkách, pohodových výletech i cestách do práce. Trekingová kola jsou prakticky totožná s krosovými, liší se pouze tím, že jsou vybavená o veškeré doplňky pro silniční nebo městský provoz (blatníky, stojan, nosič, košík, světla atd.). 

 

Silniční kola

Jsou určená pro ryze sportovní vyžití pouze na kvalitních silnicích. Většina silničních kol se dnes nabízí na karbonovém rámu, který poskytuje ještě větší pevnost, lepší přenos síly z pedálů na zadní kolo a nižší hmotnost.

 

Cyklokrosová kola

Cyklokrosová kola jsou speciální kola určená pro jízdu kombinující lehký terén a silnici, využívána převážně v zimních měsících a na cyklokrosové závody. Se silničními koly mají společný tvar řídítek, řazení, průměr kol (28", 622 mm), na první pohled tvar rámu. Zásadní rozdíly mezi těmito kategoriemi však jsou v geometrii rámu (kratší stavba, širší rozvor vidlic), v brzdách (tzv. cantilevery), v šíři a dezénu pláště a v počtu zubů na převodnících. Vše zaměřeno na zdolávání různorodého povrchu.

 

Fitness kola

Kategorie, která není v naší zemi tak rozšířená, ale např. v Beneluxu patří tyto kolo k nejprodávanějším. Fitness kola kombinují to nejlepší ze silničních a krosových kol. Tzn. rychlé úzké pláště a pevnou vidlici pro snížení váhy jako u silničních kol a pohodlný posed a klasická řidítka jako u kol krosových. Ideální varianta pro rychlou a pohodnou přepravu po silnici.

 

 Městská kola

Jednoduchost a praktičnost do města. Velice pohodlný vzpřímený posed, snížený rám pro snadný nástup a samozřejmě košík na nákup.

 

Dětská kola

Kola pro naše nejmenší. Důležité je vybrat vhodnou velikost. Můžeme se orientovat podle výšky dítěte, ale pouze jako orientační údaj. Doporučujeme dítě na kolo posadit a vyzkoušet. Velikost kola volíme tak, aby dítě mohlo bezpečně zastavit a samo slézt. Pro úplně nejmenší můžeme zvolit na začátek odrážedlo, na kterém se dítě naučí základní stabilitu.

 

Dámská kola

Dámské modely se od klasických modelů liší geometrií rámu, která bývá kratší a má nižší posazení vrchní rámové trubky. Dále také šířkou řidítek a dámským sedlem, které bývá obecně o něco širší a jinak tvarované než pánské. Samozřejmostí je také dámský design těchto kol. Dámské modely již dnes nalezneme ve všech kategoriích kol -horské, krosové nebo silniční.

 

Elektrokola

Kola s elektromotorem na baterii, která Vám usnadní šlapaní. Většina elektrokol nabízí více stupňů podpory šlapání - od ekonomických, kdy šetříte baterii, až po sportovní, kdy kola jedou s minimální námahou. Podle legislativy se u elekrokol vypíná podpora šlapání při rychlosti nad 25 km/h. Elektrokola se liší umístěním motoru (v předním nebo zadním náboji kola či ve středu šlapání), umístěním baterky (vzadu na nosiči, v rámu apod.), výkonem motoru či kapacitou baterky. Dojezd kola je závislý nejen na motoru a baterii, ale také na váze jezdce a terénu, takže je potřeba brát dojezdové údaje jako orientační.